Dla autorów
INSTRUKCJA WYDAWNICZA
dotycząca wymagań formalnych i edytorskich dla Autorów oraz Redaktorów
prac zbiorowych na etapach recenzyjnym i realizacji wydawniczej
ETAP RECENZYJNY
I. Wymagania dot. składanych dokumentów i materiałów na etapie recenzyjnym
1. Zlecenie do recenzji wystawione przez przewodniczącego wydziałowej komisji wydawniczej lub dziekana wydziału ze wskazaniem źródła finansowania.
Formularze zleceń są dostępne po zalogowaniu pod linkiem: https://www.umk.pl/pracownicy/wydawnictwo/
2. Komplet umów autorskich w przypadku dzieł zbiorowych.
Wzory umów autorskich są dostępne po zalogowaniu pod linkiem:https://www.umk.pl/pracownicy/wydawnictwo/
Brak kompletu umów autorskich uniemożliwia przyjęcie publikacji do realizacji wydawniczej.
3. Tekst przeznaczony do recenzji umieszczony w jednym pliku (materiał ilustracyjny powinien być umieszczony we właściwych miejscach w pliku tekstowym).
Wszystkie dokumenty i materiały należy przesłać na adres: recenzja@umk.pl
Po otrzymaniu recenzji WN UMK przesyła je do przewodniczącego wydziału i autora.
II. Zakończenie etapu recenzyjnego: wymagane dokumenty
1. Zlecenie do realizacji wydawniczej/druku wystawione przez przewodniczącego wydziałowej komisji wydawniczej lub dziekana wydziału ze wskazaniem źródła finansowania.
2. Pisemne odniesienie się autora/ów do recenzji.
3. Poprawiony materiał do wydania.
Wszystkie dokumenty i materiały należy przesłać na adres: recenzja@umk.pl
ETAP REALIZACJI WYDAWNICZEJ
I. Wymagania dotyczące składanego materiału do wydania
1. Ostateczna wersja pracy (po recenzji), czyli tekst i materiał ilustracyjny w postaci:
- Pliku/ów w wersji elektronicznej (na jednym nośniku elektronicznym)
- Makiety, jeśli praca ma charakter albumowy
- strona tytułowa,
- spis treści,
- wykazy skrótów i oznaczeń,
- wstęp/przedmowa,
- tekst główny z przypisami,
- aneksy,
- bibliografia,
- słowniki terminów,
- indeksy,
- wykazy ilustracji, tabel itp.,
- streszczenia obcojęzyczne lub polska wersja streszczeń, które Wydawnictwo przekaże do tłumaczenia.
Wszystkie teksty, ilustracje, ryciny, schematy, tabele itp. pochodzące z innych dzieł są chronione prawem autorskim. Umieszczenie w książce materiałów chronionych prawem autorskim będzie możliwe pod warunkiem dostarczenia przez Autora do Wydawnictwa pisemnej zgody właściciela praw autorskich.
4. Notki informacyjne
Prosimy Autorów o przygotowanie i przesłanie redaktorom prowadzącym na etapie prac redakcyjnych:
- zdjęcia (fakultatywnie), kilku zdań własnych o książce oraz krótkiego biogramu naukowego (obligatoryjnie), które będą umieszczone na 4. stronie okładki oraz na stronach WWW;
- krótkiej notki o książce w języku angielskim (na stronę WWW).
- notki informacyjne zostaną poddane redakcji, a ich wersja ostateczna zatwierdzona przez autora/ów.
II. Wskazówki techniczne dotyczące przygotowania materiałów dla Wydawnictwa
1. Tekst
- plik tekstowy w formacie .rtf lub .doc (Word 95 lub wyższy + fonty specjalne, wprowadzone przez Autora) na jednym nośniku elektroniczny); elektroniczna wersja tekstu powinna uwzględniać poprawki wskazywane przez recenzentów,
- czcionka: 12 punktów Times New Roman, można używać pogrubionych liter i kursywy, nie należy stosować podkreśleń,
- tekst powinien mieć ujednolicony zapis tytułów, przypisów (WN UMK nie narzuca jednej formy przypisów, wymagana jest jednolitość w całej pracy), bibliografii, cytatów,
- interlinia 1,5 wiersza,
- przypisy tekstowe i bibliograficzne - czcionka 10 punktów z odnośnikami w indeksie górnym,
- przypisy dolne (Times New Roman; tekst przypisów - 10 punktów; interlinia - 1,5 wiersza),
- prosimy nie zostawiać pustych wierszy, nie dzielić wyrazów, nie stosować żadnego specjalnego formatowania,
- ujednolicona i ciągła numeracja stron (paginacja),
- ryciny przeznaczone do publikacji muszą mieć dobrą jakość, ujednoliconą formę i opisy, dotyczy to szczególnie wielostronicowych wklejek o bardzo różnorodnym materiale ilustracyjnym, do którego wglądówki są podstawą redakcji technicznej i przyspieszają prace nad książką,
- każda ilustracja powinna być dostarczona w postaci odrębnego pliku z podaniem jego nazwy (wszystkie pliki zebrane w jednym folderze) i wydruku w tekście lub na osobnej stronie,
- fotografie - pliki zapisane w formacie .tif lub .jpg o rozdzielczości zalecanej 300 dpi. Niska rozdzielczość fotografii wpływa znacząco na jakość wydruku.
- wykresy wykonane w Microsoft Excel (jeśli muszą być w trakcie prac poddawane edycji) lub zapisane w formacie .pdf lub .png (jeśli nie muszą być w trakcie prac poddawane edycji). Unikamy zapisu wykresów w formacie .jpg.
- rysunki dobrej jakości w postaci plików w formacie .pdf lub.png. Unikamy zapisu rysunków w formacie .jpg.
- każda tabela powinna być ponumerowana i mieć tytuł, a wykres, schemat, rysunek i zdjęcie numer i podpis,
- nie należy zamieszczać ilustracji, schematów, rysunków z Internetu,
- dostarczony nośnik elektroniczny powinien być wolny od wirusów.
3. Ujednolicenia: dot. opisów bibliograficznych i stosowanych skrótów
- przypisy i bibliografia: należy podawać w jednolitej formie i stosować konsekwentnie wybrany sposób zapisu - tradycyjny lub zmodernizowany,
- stosowane skróty powinny mieć jednolitą formę w obrębie całej pracy – dotyczy to także prac zbiorowych, w których konsekwentny sposób zapisu i kolejność elementów w opisach bibliograficznych ustala – wg przyjętych zasad – redaktor naukowy z autorami poszczególnych artykułów.
- pozycje zamieszczone w bibliografii powinny być ułożone w kolejności alfabetycznej wg nazwisk autorów, a w przypadku prac zbiorowych wg nazwisk redaktorów naukowych albo wg tytułów.
Jeżeli praca nie będzie spełniać ww. wymagań edytorskich, Wydawnictwo Naukowe UMK może zwrócić materiały Autorowi i wyznaczyć termin na przygotowanie ich zgodnie z Instrukcją.
III. Przebieg procesu redakcyjnego
1. Kierownik redakcji przydziela redaktorowi pliki do opracowania redakcyjnego i wyznacza czas pracy. Redaktor zobowiązany jest do kontaktu z autorem i przesłania mu opracowanego tekstu do autoryzacji. Opracowanie redakcyjne redaktor wykonuje w pliku Word z wykorzystaniem opcji "śledź zmiany" – prosimy o nieakceptowanie zmian wprowadzonych przez redaktora, jedynie o odniesienie się do nich w formie komentarza.
2. Po akceptacji wprowadzonych zmian i uzgodnieniu z autorem ostatecznego kształtu pracy redaktor przygotowuje pracę do łamania.
3. Po łamaniu na pliku .pdf wykonujemy korekty tekstu (I korekta wydawnicza, na tym samym pliku .pdf co I korekta autorska). Korektę należy wykonać w formie elektronicznej.
Program do wykonania korekty elektronicznej jest darmowy i możliwy do pobrania ze strony: https://get.adobe.com/pl/reader/
4. Po I korekcie wydawniczej wprowadzane są poprawki, po czym następuje etap II korekty wydawniczej i autorskiej, ponowne wprowadzenie poprawek, po czym wykonywana jest III korekta wydawnicza i autorska.
5. Akceptacja i przygotowanie pliku do druku.
Dziękujemy Autorom za zapoznanie się ze wskazówkami, a w razie wątpliwości prosimy o kontakt z Wydawnictwem
wydawnictwo@umk.pl
tel. (056) 611 49 21; 611 42 53; 611 42 95